Oracle of the Past, Present, and Future / Oraculo del pasado, presente y futuro (2015-2016)

Steel, wood, glass / Acero, madera, vidrio

Oracle of the Past, Present, and Future / Oraculo del pasado, presente y futuro (2015-2016) Steel, wood, glass / Acero, madera, vidrio

Jorge Luis first exhibited this sculpture installation, then titled Mysteries of My Past, Present, and Future, in 2015-16 at the Snug Harbor Cultural Center in Staten Island, while simultaneously completing the fourth and final installation in a series dedicated to the memory of his friend, the artist Charles Abramson. More than two decades later, the work would be converted into a public installation on display at Tompkins Square Park in Lower Manhattan, where it was reimagined by the artist as a site of peregrination—hence, its new title. The oracles, in Classical Antiquity, were sought for counsel or predictions of the future, though the term may also refer to its location. In addition, the steel orb includes references to the astrological symbols of the signs of the Zodiac, further reinforcing the divinatory nature of the work. Upon entering the twelve-foot high structure, the viewer can either look through the celestial canopy above to observe the sky, or look downward at the light penetrating it, somewhat akin to the effect of a sundial.

Jorge Luis expuso por primera vez esta instalacion de escultura, titulada Misterios de mi pasado, presente y futuro, en el 2015-16 en el Snug Harbour Cultural Center de Staten Island, completando simultaneamente la cuarta y ultima instalacion en una serie dedicada a la memoria de su amigo, el artista Charles Abramson. Mas de dos decadas despues, la obra se convertiria en una instalacion publica en Tompkins Square Park en Lower Manhattan, donde fue reimaginada por el artista como un sitio de peregrinacion, de ahi su nuevo titulo. Los oraculos, en la antiguedad clasica, fueron buscados para consejo o predicciones del futuro, aunque el termino tambien puede referirse a su ubicacion. Ademas, el orbe de acero incluye referencias a los simbolos astrologicos de los signos del zodiaco, reforzando aun mas el caracter adivinatorio de la obra. Al entrar la estructura de doce pies de alto, el espectador puede mirar a traves de la cupula celestial para observar el cielo, o mirar hacia abajo a la luz que penetra, algo parecido al efecto de un reloj de sol.

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